پلاکفا : نرم افزار پلاک خوان و سرعت سنج

پلاک خوان پلاکفا

سيستمهاي پلاک خوان خودرو امروزه يکي از مهمترين روشهاي تشخيص هويت خودرو مي باشد که در بسياري از سيستمهاي کنترل تردد و ترافيک مورد استفاده است. تكنولوژي پردازش تصوير محور اصلي در اين سيستمها مي باشد. بخش پلاك خواني خودرو با استفاده از فن آوري پردازش تصوير در سيستمهاي كنترل هوشمند ترافيك مورد استفاده فراواني دارد. در چند سال گذشته بسياري از پروژه هاي ترافيکي کشور از اين سيستم استفاده فراواني شده است که از اين ميان به پروژه هاي کنترل محدوده ترافيک شهرداري تهران، ثبت تخلفات جاده اي توسط راهداري و پليس، سيستمهاي کنترل تردد خودرويي بسياري از سازمانها و غيره مي توان اشاره نمود.

پس از سالها همکاري با نهادها و سازمانهاي مختلف در زمينه طراحي و پياده سازي سيستمهاي هوشمند ترافيکي و پارکينگي، هم اکنون موتور پلاک خوان، به همراه روشهاي مختلف پياده سازي سيستمهاي پلاک خواني قابل ارائه شده است. به منظور استفاده شرکتهاي مختلف که علاقمند به کار در اين حوزه مي باشند، سيستم پلاک خوان هوشمند با تکنولوژي هوش مصنوعي، آماده عرضه شده است.

 

سرعت سنج پلاکفا

از آنجا که يکی از مهمترين دلايل خسارات جاده ای کشور، سرعت غير مجاز خودروهای در حال تردد است، کنترل سرعت خودروهای در حال عبور از يک محور می‌تواند به کاهش قابل توجه اين خسارات بيانجامد. همانگونه که واضح است، جهت کنترل سرعت خودروهای در حال عبور، ابتدا به ابزارهائی جهت تشخيص سرعت اين خودروها نيازمنديم تا بتوانيم با جريمه خودروهای متخلف، سرعت‌های غير مجاز را در جاده‌ها کاهش دهيم.

با استفاده از دوربین پلاک خوان جاده ای نصب شده روی دکلهای ویژه، سرعت خودروهای عبوری به طور آنلاین محاسبه شده و به همراه شماره پلاک خودرو و عکسهای رنگی و سیاه و سفید خودرو، از طریق لینک مخابراتی به سرورهای مرکزی ارسال می شوند.

هم اکنون سیستمهای ثبت تخلف سرعت جاده ای نسل سوم که بصورت هایبرید کار میکنند، آماده ارائه به مشتریان می باشد. در این سیستم ترکیبی، دقت عملکرد بسیار بالا بوده و هر نوع وسیله نقلیه اعم از موتورسیکلت و خودرو (با پلاک و بدون پلاک) آنالیز می شود.

 

 

سیستم ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز

در اغلب شهرهای کشور با روند کنونی توسعه خود، شاهد گسترش سیستم شبکه معابر ارتباطی و حجم فزاینده انواع وسیله نقلیه است. این امر شهرها و بخصوص کلان شهرها را با وضعیتی بحرانی مواجه نموده که اتلاف زمان در ترافیک ها و تعجیل در سبک رانندگی، تقاطعات شهر را به اماکن نا امن برای حفظ سلامت عابرین پیاده و برخورد غیر قابل اجتناب خودروها مبدل می سازد.

در این وضعیت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، نگرش در سیستم شبکه معابر ارتباطی موجود به لحاظ بازنگری نقش عملکردی هر معبر و ایجاد تغییر در آنها در صورت ضرورت، با اصلاح هندسی مناسب، پیاده سازی و استقرار انواع علائم و چراغهای کنترل کننده ترافیک در یک بخش ایفای نقش می نماید و در بخش دیگر اتخاذ و پیاده سازی سیاستهای مناسب در راستای ارتقاء مدیریت ترافیک ساکن با استفاده از دستگاه های مکانیزه و حذف نیروی انسانی می تواند نقش خود را ایفا کند.

جهت بهره برداری از فضای مناسب تقاطعات به منظور حفظ سلامت عابرین پیاده،پاکسازی به موقع مرکز تقاطع و مدیریت کاهش اتلاف زمان در حین چراغ قرمز برای خودروهای عبوری، سامانه هوشمند ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز به عنوان ابزار کارآمد مورد توجه جدی مدیران ترافیک شهرها می باشد.

سامانه ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز در تقاطع ها جهت نظارت بر توقف خودروها پشت خط عابر پیاده نصب می گردد و با استفاده از الگوریتم های پردازش تصویر تمامی خودروها را بر اساس دید سه بعدی تشخیص داده و رهگیری می نماید. در صورت بروز تخلف سیستم به صورت هوشمند دو عکس شاهد که در هر دوی آن ها تصویر وضعیت چراغ راهنمایی و مکان خودروی متخلف مشخص است تهیه می نماید. این دو عکس به گونه ای انتخاب شده اند که عکس اول متعلق به زمانی است که خودرو وارد وضعیت تخلف گردیده است و عکس شاهد دوم مربوط به مدتی بعد از عکس شاهد اول است که تخلف محرز شده و خودرو در حال خروج از تقاطع می باشد. تشخیص خودروها و تخلفات در این سیستم بر اساس دید سه بعدی و مستقل از پلاک می باشد به گونه ای که خودروهای بدون پلاک استاندارد و یا با پلاک مخدوش که توسط نرم افزار پلاک خوانی خوانده نمی شود نیز در این سیستم تشخیص داده شده و در صورت تخلف برای آن ها یک تخلف کامل ثبت می گردد. همچنین مکان و محل نصب پلاک در این سیستم تاثیری در تشخیص تخلف خودروی متخلف ندارد. 

سامانه ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز  به منظور ثبت تخلفاتی همچون ایستادن بروی کانال عابر،گردش به چپ،گردش به راست و عبور از چراغ قرمز  مورد استفاده قرار می گیرد.

سیستم ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز در راستای برآورده شدن اهداف ذیل نهاده شده است:

آ1. گاهی و ترویج فرهنگ ایستادن پشت خط ایست توسط رانندگان 

2. احترام به حقوق عابرین پیاده و پاکسازی کانال عابر هنگام چراغ قرمز 

3. پاکسازی تقاطع در زمان انتهایی چراغ سبز و عدم عبور خودروها از خط ایست هنگامی که مسیر روبه رو به علت ترافیک مسدود می باشد. 

4. کاهش تصادفات حاکی از تخلف عبور از چراغ قرمز به دلیل خلوت بودن مسیر در شب 

5. عدم به کارگیری نیروی انسانی در تقاطعات جهت ثبت تخلفات

با توجه به مکان یابی سه بعدی خودروها در سامانه ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز، تخلف عبور مستقیم از چراغ راهنمایی و یا گردش به چپ و راست را به تفکیک تشخیص می دهد. همچنین در صورتی که خودرو روی خط عابر پیاده نیز توقف نماید در سیستم تشخیص داده شده و برای آن تخلف توقف روی خط عابر پیاده ثبت می گردد. همچنین لحظه وقوع تخلف در نمودار زمانی گرافیکی مشخص می گردد. این سیستم قابلیت ثبت همزمان چندین تخلف برای خودروهای مختلف را دارا می باشد و تک تک خودروها به صورت اتوماتیک توسط سیستم پلاک خوانی می شوند.

نمونه تصویر خروجی این سیستم به صورت زیر می باشد:

 

دوربین های پلاک خوان

هر یک از دوربین های سامانه ثبت تخلفات بایستی دارای دوربین مادون قرمز و رنگی باشد. با توجه به بازتابش بهتر نور مادون قرمز از پلاک، دوربین مادون قرمز برای پلاک خوانی در کلیه شرایط آب و هوایی و ساعات متفاوت شب و روز بوده و به همراه پروژکتور مادون قرمز داخلی تصویر مناسب پردازش تصویر از پلاک وسایل نقلیه در کلیه ساعات شب و روز تهیه می نماید. همچنین دوربین رنگی برای ثبت تصویر شاهد متناظر از خودرو است. با توجه به نصب سیستم ها در محیط آزاد و وجود انواع شرایط نوری (شب، تابش مستقیم نور خورشید، سایه و ..) برای عملکرد مطمئن سامانه حتما نیاز به دوربین مادون قرمز به همراه پروژکتور بوده و سیستم هایی که مبتنی بر یک تک دوربین رنگی می باشند مورد تایید نمی باشند. همچنین سیستم هایی که مبتنی بر یک تک دوربین مادون قرمز باشند نیز به دلیل عدم امکان تهیه عکس رنگی از خودروها و طبیعتاً مستند نبودن تصاویر برای ثبت جرائم مورد تایید نخواهند بود.

پروژکتورها

برای تصویر برداری مناسب از بدنه و پلاک خودروها در تمامی ساعات شبانه روز و شرایط نوری متفاوت لازم است که هر سامانه ثبت تخلف که شامل سه پروژکتور به شرح زیر باشد :

I. پروژکتور مادون قرمز داخلی

این پروژکتور داخل مجموعه دوربین و یا در بیرون آن نزدیک دوربین پلاک خوان قرار گرفته و وظیفه تامین نور مادون قرمز لازم برای تصویر برداری از پلاک را بر عهده دارد. استفاده از المان های LED  با طول عمر بالا ارجح است.

II. پروژکتور مرئی خارجی

با توجه به بازتابش قوی تر پلاک نسبت به بدنه خودرو، نور پروژکتور سفید داخلی برای روشن کردن بدنه خودرو کافی نبوده و نیاز به پروژکتوری است که از کنار خودروها نور قوی تری برای روشن کردن بدنه خودرو تامین نماید. این پروژکتور روی پایه جداگانه ای جلوتر از سیستم نصب شده و نور لازم برای تصویر برداری رنگی از بدنه خودرو در تمامی ساعات شبانه روز را فراهم می¬سازد.

با توجه به نصب سیستم های ثبت تخلف چراغ قرمز در داخل شهرها و امکان قرارگیری منازل مسکونی در کنار آن ها لذا بکارگیری از پروژکتورهای LED پالسی که نور کمتری ار آن ها به چشم انسان دیده می شود در اولویت قرار دارد.  همچنین با توجه به عمر طولانی تر المان های LED  بکارگیری این گونه پروژکتور توصیه می گردد.

 ثبت تردد

برای استفاده های ثانویه (کشف خودروهای مسروقه و تحت تعقیب، موارد آگاهی و ...) الزامی است که سامانه نصب شده در تقاطع علاوه بر عملکرد ثبت تخلف قابلیت ثبت تمامی ترددهای انجام شده از تقاطع را صرفنظر از وضعیت چراغ راهنمایی (روشن، خاموش، یا به هر رنگ) داشته باشد. بدین معنی که از هر خودروی عبوری تصویر دوربین پلاک خوانی به همراه رشته پلاک قرائت شده و تصویر رنگی آن در تمامی ساعات شبانه روز تهیه شود.

ثبت مستند تخلفات

با توجه به نیاز اثبات پذیری تخلفات در سامانه ثبت تخلف چراغ قرمز لازم است که تصاویر تهیه شده از هر تخلف به صورت مستند روند رخداد تخلف را ثبت نمایند برای این منظور دو خط فرضی در دوربین ثبت تخلف توسط کاربر تنظیم می گردد که اگر در حالت چراغ قرمز پلاک خودرویی از خط اول عبور کرد وی به محدوده خط عابر تجاوز کرده است و روی خط عابر قرار گرفته است و برای ایشان تخلفف توقف روی کانال عابر ثبت می گردد. اما در صورتی که پلاک متخلف از خط دوم نیز عبور کند متخلف به محدوه چهارراه تعرض کرده و تخلف عبور از چراغ قرمز برای وی ثبت می گردد بدیهی است که در این حالت برای این خودرو تخلف توقف روی خط عابر دیگر ثبت نمی گردد.

بدین ترتیب برای هر تخلف عکس های زیر تهیه می گردد:

1. عکس مادون قرمز پلاک خوانی در ابتدای تخلف پس از عبور از خط اول

2. عکس رنگی شاهد در ابتدای تخلف پس از عبور از خط اول

3. عکس مادون قرمز پلاک خوانی پس از محرز شدن تخلف

4. عکس رنگی شاهد پس از محرز شدن تخلف

5. عکس پلاک بریده شده خودرو

لازم به ذکر است  که جفت تصاویر اول و دوم هنگامی اخذ می گردد که چراغ راهنمایی در یک سایکل قرمز می باشد. به عبارت دیگر اگر هنگامی که چراغ سبز یا زرد است خودرویی وارد چهارراه شود و یا به دلیل تراکم ترافیک خودرویی از چراغ قبلی در وسط چهارراه باقی مانده باشد لازم است که برای ایشان تخلف ثبت نگردد.

همچنین تخلفات گردش به چپ و گردش به راست به منزله تخلف عبور از چراغ قرمز محسوب می گردد. لذا تمامی قوانین در خصوص این دو تخلف همچون تخلف عبور از چراغ قرمز اعمال می گردد به عبارت دیگر در تقاطع هایی که لوپ گردش به طرفین ندارند اگر خودرو به سمت راست یا چپ بپیچد یا دور بزند و یا به طور مستقیمم تقاطع را عبور کند به نحو یکسان اعمال قانون می گردد.

علاوه بر نیاز به ثبت دو عکس از هر تخلف لازم است که در تصویر رنگی شاهد تخلف وضعیت فانوس چراغ راهنمایی نیز واضح باشد. و بدین ترتیب برش تصویر چراغ راهنمایی و مونتاژ آن کنار عکس خروجی و یا درج حالت چراغ راهنمایی بدون تصویر آن مورد تایید نمی باشد. برای تصویر چراغ راهنمایی استفاده از چراغ های کنار خط ایست به شرط کابل کشی سیگنال یکسان با سایر چراغ ها بلا مانع است.

فرجه های زمانی در ثبت تخلف

III. چند ثانیه اول چراغ

جهت عدم اجحاف به رانندگان لازم است که چند ثانیه اولی که چراغ راهنمایی قرمز شده است در سیستم منظور نمیگردد. بدین منظور تاخیری در سیستم در حد 5 ثانیه تعریف می گردد که قرمز شدن چراغ در آن نادیده کرفته می شود. ساز و کاری برای تغییر دادن این زمان تاخیر لازم است در نظر گرفته میشود.

IV. دنده عقب گرفتن

اگر خودرویی از خط اول عبور کرده اما قبل از 3 ثانیه دنده عقب گرفته و به پشت خط اول برگردد لازم است برای وی تخلفی ثبت نمیشود.

عملکرد غیر معمول چراغ راهنمایی

اگر به هر دلیلی چراغ راهنمایی از حالت عملکرد معمول خارج شده و چشمک زن شده و یا خاموش گردد سیستم به طور هوشمند ثبت تخلفات را متوقف خواهد نمود.

همزمانی تصویر دوربین پلاک خوانی و دوربین رنگی شاهد

با توجه به اینکه هر سیستم شامل دوربین های رنگی و مادون قرمز است اما بنا است که از یک تخلف تصویربرداری کنند لذا ضروری است که بین تصویر این دو دوربین همزمانی برقرار باشد در غیر این صورت تصویر تهیه شده از خودرو با توجه به سرعت خودروها در یکی از تصاویر با دیگری هماهنگ نبوده و عملکرد سیستم را مختل خواهد نمود.

عکس رنگی روز و شب

با توجه به اجبار قانون گذار به ثبت رنگ خودرو جهت ثبت جرائم و واضح بودن بیشتر جزئیات در عکس رنگی لذا اجباری است که سیستم برای تمامی رکوردهایی که ثبت می کند عکس رنگی تهیه نماید. بدین ترتیب برای تمامی ترددها اعم از تخلف و یا ترددهای معمولی لازم است که علاوه بر تصاویر پلاک خوانی سیستم عکس رنگی نیز ثبت نماید. بدین ترتیب به عنوان نور محیطی فلاش برای تنها خودروهای متخلف مورد قبول نخواهد بود. برای این منظور نور پردازی پالسی با توجه به نور کمتری که به چشم دیده می شود و مصرف الکتریکی پایین تر و طول عمر بالاتر در اولویت قرار دارند.

ویژگیهای خاص سیستم

دقت بسيار بالا

پس از سالها همکاری با نهادها و سازمانهای مختلف که در زمینه استفاده از سیستمهای هوشمند ترافیکی و پارکینگی فعالیت دارند، هم اکنون موتور پلاک خوان بسیار قدرتمند پلاکفا برای استفاده در تمامی پروژه هایی که با پلاک خودرو ارتباط دارند، قابل استفاده می باشد. مهمترین ویژه گی این سیستم دقت بسیار بالا و راحتی استفاده از آن است. استفاده از مدرنترین الگوریتمهای پردازش تصویر در این سیستم، دقت عملیات پلاک خوانی را بسیار مطلوب کرده است. ادعای ما این است که هر پلاکی را که بتوان با چشم دید، قطعا سیستم پلاک خوان پلاکفا هم می تواند آنرا بخواند.

سرعت بسیار بالا

یکی از مهمترین پارامترهای مورد نیاز برای سیستمهای پلاک خوانی که باید در محیطهای پر تردد جاده ای و بزرگراهی مورد استفاده قرار گیرند، سرعت پردازش بالا است. بدلیل بالا بودن سرعت تردد خودروها و یا تعداد بالای خودروهای عبوری، سیستم پردازشگر باید بتواند بطور کاملا آنلاین، وضعیت حرکتی خودروهای عبوری را تشخیص داده و مکان پلاک را پیدا کرده و سپس پلاک خودرو را نیز ocr کند. به عنوان مثال در یک جاده 2 لاینه، حداقل 3 خودرو در تصویر قابل روئیت است و حداقل 10 فریم در ثانیه نیز تصویر با رزولوشن حدود 1.3 مگا پیکسل خواهد داشت. پردازش این حجم بالای داده، نیاز به سیستم پردازشی بسیار قدرتمندی است که پلاک خوان پلاکفا بخوبی از عهده این کار بر می آید.

خدمات و پشتيباني آسان

موتور سیستم پلاک خوانی پلاکفا قابل استفاده برای انواع دوربینها و پلاک اغلب کشورهای جهان است. از دیگر ویژگیهای تیم طراحی این سیستم، قابلیت بروزرسانی مداوم و ایجاد تغییرات لازم متناسب با نیاز مشتری می باشد. با توجه به نیاز، قابلیتهای جدیدتر به طور مداوم به این سیستم اضافه می شود و اغلب این بهینه سازیها بطور رایگان و در کوتاهترین زمان ممکن انجام می گیرد.

 

امکانات سامانه پلاک خوان و سرعت سنج مبتنی بر پردازش تصویر